20.7.06

De vragen zijn geen vragen meer.

.
De jeugd van mijn ouders is in mijn herinnering 'n groot leeg gat. Wat weet ik van Pap en Mam voor hun trouwdag? Mam, Mia Slabbers is op haar 15-de geopereerd in 't Laurentiusziekenhuis in Roermond. Ze had galstenen. Ik heb één keer 't litteken van de operatie gezien, of er 'n handgranaat in haar buik ontploft was. En dat is alles wat ik van haar weet. Mam ligt hier in het 2de bed.


..
Ze is op 28-jarige leeftijd getrouwd. Ze heeft waarschijnlijk thuis haar moeder verzorgd. Die had reumatiek. Heeft ze nog ergens anders gewerkt? Waar heeft ze Pap leren kennen? Tot 1937 is haar leven één groot vraagteken.

Van Pap weet ik niet veel meer en wat ik weet roept nog meer vragen op. Hij heeft in Sittard gewerkt en wel in 'n wijnhandel. Hij was daar in de kost. Wat me bijgebleven is 't woord Kolleberg en de naam van 'n stripfiguur. Pierewiet of Prikkebeen in combinatie met die berg.
Pap werkte dus in 'n wijnhandel. Hij trouwt in 1937. Ze gaan in Heytse wonen, waarom? Hij gaat stomen en kleren verven. Deed hij dat al voor zijn trouwen? Hoe komt 'n jonge vent erbij van de wijn over te stappen naar klerenwassen? Allemaal vragen en de antwoorden zijn waarschijnlijk met Mam en Pap in 't graf verdwenen. Misschien weten tante Doortje of Ome Jan de antwoorden. Ze waren echter vele jaren jonger dan Pap. De andere ooms en tantes leven niet meer.
.
20 Juli 2010, de puzzel is opgelost!
.
In de “Familie Kierkels tak Heijthuijsen” vroeg ik me enkele jaren geleden af:
Pap werkte dus in 'n wijnhandel. Hij trouwt in 1937. Ze gaan in Heytse wonen, waarom? Hij gaat stomen en kleren verven. Deed hij dat al voor zijn trouwen? Hoe komt 'n jonge vent erbij van de wijn over te stappen naar klerenwassen? Allemaal vragen en de antwoorden zijn waarschijnlijk met Mam en Pap in 't graf verdwenen. Misschien weten tante Doortje of Ome Jan de antwoorden. Ze waren echter vele jaren jonger dan Pap. De andere ooms en tantes leven niet meer.

Er komt licht in de duisternis!
Gisteren vond ik op Internet ’n advertentie van de Chemische wasscherij en stomerij “de Adelaar”. Ik ben vanmorgen wat verder gaan sjuume in “De Nieuwe Koerier”. En jawel hoor, al mijn vroegere vragen zijn geen vragen meer.
.

.

.
Eerst ontdekte ik dat Paps broer Mathias in 1930 ’n agentschap had van de stoomwasserij “Venlona”. Die broer van Pap is in 1934 ten gevolge van TBC gestorven. Zijn voornaam zit ook in mijn vier voornamen. Mathias was toendertijd getrouwd. Die naam verschijnt op 30 april 1931 voor ‘t eerst in ’n advertentie. M. Kierkels - van Heugten. Op 30 december 1933 verschijnt Pap voor 't eerst in beeld. Hij wenst iedereen ’n gelukkig 1934.
.

.
Wat ik nu schrijf is ’n veronderstelling:
Mathias werd in 1933 ziek. Zijn zaak had iemand nodig. Mathias had ’n broer Wiel, die werkte in Sittard in ’n wijnhandel. Zo kwam mijn vader in de stoomwasserij- en ververijwereld terecht. Mathias overleed op 13 december 1934 en Wiel nam de zaak over.

.