18.7.06

Verrek dat is het!


Na bijna 65 jaar kom ik achter het raadsel van mijn voornamen: Henricus, Marcellus, Mathias, Franciscus. Mathias Kierkels gaat nu pas voor me leven. Ik draag zijn naam al vanaf mijn geboorte bij me. Is hij soms gestorven aan TBC? Dat was in het begin van de 20 ste eeuw een taboe; er was geen TB in de familie..
.
Gesprek tussen Mia en Wiel begin 1941.
Wiel, hubse al ein idee wie wae de kleine later gaon neume? Nae, zaet Wiel. Ich dacht als ut ein jungske weurtj, aan Harrie, geneumdj nao diene pap. Det is auch ut gebroek. Van diene kant pakke we den Cel, dien broor, dae is gestorve aan tetanus. Good, zaet Mia, mer twiee name is get weinig. Tegenwoordig is ut gebroek om de wichter 4 name te gaeve. Ich dacht nog aan dien broer Ties?, Mathias dae in 1931 gesjtorve is. Jao, zaet Wiel enne den dien broor Frans, dae mit de moter verongeluktj is. Wae hubbe noe twiee name van Kunne en twiee van Hoeb. Zo det menke det later nog te weite komme woa die name vanaaf komme?
.
Oproep van 17 maart 2006.
De volgende week dinsdag is het 101 jaar geleden dat Mathias Kierkels werd geboren. 21 maart 1905. Hij was de oudste zoon van opa en oma. Hij is zeer jong gestorven, 25 jaar oud in 1931. Ik heb de naam Mathias nooit in ons ouderlijk huis gehoord. Hij was ook getrouwd met ene Elisabeth van Heugten. Ook deze naam heb ik nooit gehoord. Waarom is alles stil gebleven rond deze mensen? Misschien TBC? Wie heeft wel eens wat van hen gehoord? Ik zou dat graag te weten komen. In mijn voornamen komt Mathias ook voor. Henricus, Marcellus. Mathias, Franciscus.
.
Jouw antwoord op mijn raadsel:
Ik heb 10 minuten geleden telefonisch contact gehad met Jos (van Ome Piet). Heb hem gevraagd of hij jouw site al ooit bekeken heeft maar, hij schijnt niks met computers te doen maar, wel een van z'n dochters.Ook heb ik hem gevraagd wie ome Mathias kan zijn, waar jij het over hebt.Volgens Jos is dat ome Thieu en die is inderdaad jong aan TBC gestorven. Jos meent dat dit ook in het stamboek Kierkels vermeld moet staan.Hij gaat in ieder geval jouw site bekijken en neemt ook nog contact op met tante Doortje, die ken je nog wel, of niet? Hij gaat haar ook vragen of ze soms nog oude foto's heeft, die even te lenen zijn en misschien weet zij nog het een en ander te vertellen over de goede oude tijd..Bedankt, Riny. Ik had al een vermoeden dat het TBC of TB of vliegende tering kon zijn. Het was een schande in die tijd als er TBC in de familie voorkwam. Met jouw hulp wordt 't nog wat met mijn blog.